4Faces 4Faces

Wyprawa w góry a żywienie.

Sezon letni rozpoczął się na dobre. Z pewnością wielu z Was spędzi urlop aktywnie, co ogromnie nas cieszy. Z tej okazji, przygotowaliśmy szereg porad, jak radzić sobie z dietą podczas aktywnych wakacji.

20 LIPIEC 2017
Poniżej znajdziecie kilka słów o żywieniu podczas górskiej wspinaczki! Mamy nadzieję, że Wam się spodoba :)
 
Wszyscy miłośnicy wędrówek po górach, zwłaszcza zdobywcy wyższych szczytów powinni odpowiednio się przygotować. Oczywiście, właściwa odzież, obuwie, gadżety to podstawa! Ale czy zdajesz sobie sprawę jak ważne jest zaplanowanie posiłków?
 
Trekking/ wspinaczka górska są zaliczane do treningu wytrzymałościowego, często o wysokiej intensywności. Podczas wędrówki po górach zapotrzebowanie na energię wzrasta. W czasie jednodniowej wyprawy można spalić nawet do 6000 kcal (jest to jednak zależy od wielu czynników). Zdolność do wykonywania takiego wysiłku warunkują zapasy glikogenu mięśniowego oraz wątrobowego. Dlatego główne źródło energii powinny stanowić węglowodany.
 
Przydatne porady:
  • Przygotowania żywieniowe warto rozpocząć już dzień wcześniej, zjadając obfitą w węglowodany z dodatkiem tłuszczu oraz białka kolację (np. kaszę z chudym mięsem, oliwą, warzywami).
  • Śniadanie powinno zawierać również znaczną ilość węglowodanów złożonych, jednak należy pamiętać by posiłki (a także przekąski) były w tym dniu lekkostrawne. Najlepszym wyborem będzie owsianka z owocami, jogurtem i nasionami lub jajecznica z pełnoziarnistym pieczywem.
  • W ciągu wyprawy niezwykle ważny jest dobór odpowiednich przekąsek. Mogą to być żele i batony energetyczne, ale także owoce świeże (dodatkowo nawadniają), owoce suszone (daktyle, figi), batoniki mussli, mieszanka studencka (bakalie). Przekąski, zwłaszcza gotowe produkty polecamy wcześniej przetestować, czy nie powodują dyskomfortu żołądkowo – jelitowego.
  • Dobrze byłoby także zaplanować jeden większy posiłek w ramach obiadu. Jeśli na trasie znajduję się schronisko to proponujemy skorzystać z dostępnego tam menu. Jeśli nie, dobrym rozwiązaniem będzie pełnoziarnista kanapka.
  • Po wycieczce trekkingowej/ wspinaczce należy zjeść pełnowartościowy posiłek zawierający wszystkie niezbędne makroskładniki.
  • Oczywiście, nie należy zapominać o odpowiednim nawodnieniu organizmu! Oprócz wody (najlepiej wysoko mineralizowanej) warto sięgać po napoje izotoniczne, soki owocowe czy herbatę z miodem i cytryną.
Podsumowując, najważniejsze to odpowiednio zaplanować wyprawę wysokogórską, przygotowując odpowiedni sprzęt, odzież oraz posiłki. Wówczas bez niespodzianek będziemy mogli podziwiać piękne widoki. Oczywiście w naszych salonach 4Faces oprócz szerokiego asortymentu przydatnego podczas sportowych wakacji, znajdziecie ekspertów służących pomocą zarówno w doborze odpowiedniej odzieży czy sprzętu, ale także odpowiedniego żywienia i treningu wzmacniającego.
 

 autor: Patrycja Michałowska

Absolwentka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, na kierunku dietetyka. Z miłości do sportu zgłębia swoją wiedzę na ten temat, jest również certyfikowanym trenerem personalnym. Spotkać ją można w 4Faces w Poznaniu, gdzie w strefie Body Center udziela konsultacji dietetyczno-treningowych.